Jävla idioter!

1kommentarer

Var inne i en djuraffär igår och frågade vilket kön marsvinen de hade var. Expediten svarade att de var blandade kön. Jag frågade då henne om det verkligen var bra. Och hon svarade då att det gick bra, för de är ju så små, bara 6-7 veckor gamla. [Marsvinsungar kan i extremfall bli könsmogna vid 3 veckors ålder men uppfödare splittar könen vid 4 veckors ålder, hanarna tidigare om de visar intresse för honor]. Dessa hade de alltså tillsammans i en bur! Jag lyfte runt på alla marsvin i buren och kom fram till att det var två hanar och tre-fyra honor. Och de var verkligen inte nyavvanda. Lätt att de är dräktiga och lätt att de kommer få ungar när de är alldeles för små, och kommer stanna i växten på grund av det.

MEN sen bad jag att få kolla på hamstrarna, expediten smällde då till buren. Jag tittade in i buren (som är jävligt liten) och ser då inte en utan två hamstrar. Frågar hur gammla de är och expediten svarar att de är 5 månader gamla! [Hamstrar får enligt lagen inte bo tillsammans med en artfrende efter 8 veckors ålder på grund av att de är ensamlevande och riskerar att bita ihjäl den andra hamstern men dessa hade då alltså klarat sig jävligt länge från att göra det med varandra]. Expediten gick iväg för att kolla till kassan eller något och då började hamstrarna bråka inne i huset. En stund senare kom en ut och kom nära gallret och då får jag se den mest skadade hamster jag har sett i hela mitt liv. Ena örat var inflammerat och blodigt, nosen hade intorkat blod och ett finger på ena tassen var tre gånger så stor som de ska vara i normala fall.

Jag tackade för titten och begav mig raka vägen till skolan. Letade upp rektorn och började gråta. Typ 40 min senare ringde vi till djurskyddsinspektören i kommunen och anmälde det. Bad dem att göra en en oanmäld inspektion där. Inspektören tyckte dock inte att det var så big deal det där med marsvinen. Så jag vet inte riktigt om man borde anmäla henne också?!

Andra brister som djuraffären hade i djurhållningen var bland annat att ena degu buren hade på tok för små springhjul och den andra buren förmodligen var för många djur i buren och inte tillräckligt med utkiksplatser för hanarna (de ska ha en var). Gerbilerna och dvärghamstrarna satt i burar av samma storlek som guldhamstrarna men massa fler. Kanske 7-10 dvärghamstrar med småungar (sist jag var där) i en bur. Och gerbilerna var lite svåra att få syn på men de var minst 6-8 st per bur och gerbiler ska vara max 2 djur per bur (eller i alla fall jämt antal) av samma kön för att inte kötta varandra. Läste snabbt igenom L80 innan jag ringde och där stod det att burfåglar ska ha 150cm på diagonalen i golvyta även om de inte är marklevande. Deras fåglar (stora parakiter) hade inte 150cm golvyta, knappt ens om man räknade ihop kanterna på burarna.

Jag hoppas att de får sitt djurtillstånd indraget. Får de inte det, och om ingenting händer anmäler jag dem igen och igen och igen och igen tills jag blir portad därifrån och då kommer jag skicka in någon annan där och kolla bristerna. Jävla idioter!

1 kommentarer

Cazi

12 Dec 2008 04:04

Fy fan TT började nästan grina när jag läste dedär om hamstern (pms på G).

Tack och lov för att djuraffären här är rätt bra! Fattar inte hur folk inte kan reagera?! De märker väl att något är fel? Är det verkligen, verkligen SÅ dumma? Och fyfan för att djurskyddsinspektörerna knappt bryr sig... De ska väl ändå vara såna för att de älskar och bryr sig om djur? vill deras bästa? Kanske man skulle ta och plugga till att bli en sådan >
<

Kommentera

Publiceras ej