Utan sprickor i fasaden

0kommentarer

Jordskalv/skred/bävning idag som alla säkert redan uppfattat. Det kommer vara dagens samtalsämne en lång tid framöver, känns det som. Händer ju inte så mycket här nere. Satt i alla fall uppe när det hände, vid datorn. Höll på med en bild som jag var klar med men utan att ha sparat så jag tänkte typ "OH SHIT!" men det klarade sig. Skyndade mig att spara skiten så att jag inte skulle få göra om den från början.

När det först började trodde jag att det var grannen som körde sin hjullastare förbi huset. Men sen tänkte jag att hjularen inte låter SÅ högt. Och på samma gång kändes det som när man åker berg och dalbana och vagnen åker ner för ett stup som den ofta gör men helt oförberett. Lite G-kraft typ. Även om man faktiskt satt stilla. Saker nere i vardagsrummet skakade och slog i fönster/väggar golvet skälvde, väldigt lång tid efter skalvet. Kanske 30 sek eller mer bullrade det i marken så att man kände vibbrationerna i marken.

Mamma vaknade efter det och gick upp, ringde till mormor som inte brytt sig om något skalv alls. Hon bor närmare epicentrat än vad vi gör. Men det enda som var förbryllande för henne var att grannarna sprang omrking i huset som yra höns och evakuerade byggnaden. Det tycker jag är hysteriskt kul.

När hon skjutsade mig till skolan berättade hon om ett jordskred/skalv/bävning som hon var med om när hon bodde hemma fortfarande. De hade en gammal tvättmaskin med en ickefungerande centrifug som man fick trycka in luckan när den skulle centrifugera för annars skakade hela tvättmaskinen. Så när det började skaka i hela tvättstugan tänkte hon typ "Nej, nu är det NOG, vi måste ha en ny tvättmaskin!" Också hysteriskt kul.

Sen kom jag till skolan och började fråga de andra om de upplevt skalvet/skredet/bävningen. Boel hade haft ungefär samma reaktion som mormors grannar, trott att det var en explotion i närheten och sprungit ut ur huset i morgonrock och irrat omkring i området ett tag. Hon berättade att Megan hade trott att det var en flock med vildsvin som rusat in i huset. Också hysteriskt kul förklaring på fenomenet.



Hur som helst så är det julfest idag på skolan och jag och mamma ska dit vid sjutiden med en rödkålssallad med apelsin och grejs i, det är knytis. Kommer nog endel människor. Ska bli kul tror jag, hoppas jag.

Kommentera

Publiceras ej