Äcklad.

0kommentarer

Var inne på Ica i måndags och rotade igenom hyllor efter något kul att titta på. Innehållsförteckningar är extra kul att titta på tycker jag. Hur som helst stod jag och mamma vid hyllan med konserver, kanske finns flera olika i affärer.. Men dessa konserver innehöll fisk och skaldjur. Tonfisk på burk kostade 4kr och en burk en hylla ner kostade 16kr, samma ingredienser i burken bara olika företag så man undrar varför prisskillnaden finns där? Tillverkat i Thailand hur som helst...

Men så lyfter jag upp en konserv med sniglar. Säger till mamma "ursh, achatina bebisar...!" Hon svarar typ "nej det kan det väl inte vara?" så vrider jag fram till innehålls texten och där stod det mycket riktigt "Ingredienser: sniglar (achatina)....". Jag tycker det är hemskt. Och visst, jag ska väl inte säga så mycket iom att jag är köttare. Men en så onödig sak som sniglar/snäckor på konserv. Det är väl inte ens gott?! De som jag har pratat med som har ätit det har egentligen bara tyckt att smöret man gör till snäckan/snigeln är gott resten hade de kunnat skippa.

Det vänder sig i magen när jag tänker på hur de har framställt den där burken med "sniglar". Sparat alla äggen i en kull, kläckt fram, gett dem kalk och massa sallad i flera månader tills de blivit stora nog att samlas ihop. Fuktat dem så att de vill komma ut och kravla och sen slängt ner dem på en bädd av salt. Eller möjligen kokat dem levande. Sjukt onödigt i alla fall. Och det måste krävas ganska många snigelbarn för att fylla en konserv. Det är väl just det som är ultra äckligt. En ko räcker ju till mat till flera människor, djur och hudarna gör man annat av. Delar av hjärnan gör man medeciner på eller iaf gjorde innan osv. De kommer till användning i alla fall. Att föda upp xx- antal miljoner snäckor bara för att kunna tillaga och konservera och förpacka och skicka ut i världen är ju ett jävla slöseri rakt igenom. Och vad mycket mat de ska sluka! Nej, det kan inte vara lönsamt att föda upp, konservera och sälja snäckor / sniglar på burk.

Kommentera

Publiceras ej