Föräldrarna lär barnen att det är okej att stjäla!

0kommentarer

Det är jullov, nästan 2000 personer online på sidan.
Nästan 2000 personer som segar ner sidan.
Nästan 2000 personer som har laddat upp över
3000 bilder, i och för sig vägrar jag kolla igenom ca 550 av dem eftersom jag hatar den kategorin med bilder.
Över 1000 av bilderna ligger i samma kategori. Resten är utspritt. Problemet är, visst jag kan börja kolla igenom efter bilderna. MEN eftersom sidan är så överbelastad får man kolla bilderna 5-6 ggr innan de skickas iväg som godkända. Och det bara per sida med 100 bilder. Altenativet är att minska bildantalet per sida med säg 50 men det har jag provat och det går inte det heller. 10 bilder går men vem vill sitta med tio bilder i taget när bilderna ska godkännas nu, nu, NU!

Dessutom verkar jag vara ganska ensam som bildgodkännare just nu. Visst det måste vara någon mer som har hand om det annars hade det vart över 10000 bilder nu sen sist jag var inne.
Vad jag absolut hatar med det här är sidans korkade bildregler. Som hänvisas till lunarstorms och playaheads bildregler. Som i sin tur säger att man inte får ladda upp bilder som inte föreställer annat än sig själv. Att bilden ska vara tydlig och inte redigerad på något konstig sätt (utgår jag ifrån, jag är aldrig inne på någon av de sidorna). Men våra bildregler är helt tvärt om. Av de som laddas upp är 90% från google, som uppladdarna inte har fotograferat själva och i de flesta fall inte har tillstånd att använda. 10% av dessa 90% procent föreställer Tokio Hotel, 5% är på andra kändisar (även räknat med sådana som jag inte känner till). 25% är bilder som proffsfotografer har fotograferat, bilder som jag kan peka ut som stulna och utan tillstånd för användning i sömnen eller som aspackad. Övriga är det alltid någon som känner igen från någon kompis bilddagbok eller liknande.

Bara en ytterst liten del av de här 3000 bilderna är skapade eller fotograferade av de som laddar upp dem. Ändå kommer mer än hälften av bilderna att godkännas. Bara på grund av sidans bildregler. Egentligen är det bara porrbilder och bilder som ligger i fel kategori som ska bort. Men då skulle man ju få dåligt samvete om man följde de reglerna. Det gör jag dock för det mesta. Men inte alltid. Det är skönt att sitta och blippa med bilder. Det är skönt att vara behövd ibland. Dock inte lika skönt att bli utskälld på grund av det.

Egentligen är det mot svensk lag att göra så.. Att tillåta fildelning som det väl egentligen borde räknas som. (Kan passa på att poängtera om "fel" personer läser detta att jag visst tycker om det arbetet jag gör på sidan. Men jag tycker om att gnälla över det). Det är mot svensk lag att medvetet godkänna stulet material på sin sida. Server eller vad sjutton det heter. Det är lite dubbelmoral, som kan tolkas lite kul.. För i medlemsreglerna står det att man inte får ladda upp bilder från google, altavista och liknande och att de måste ha skriftligt tillstånd att använda bilderna. Men på samma gång så ska, som sagt, alla bilder som läggs in godkännas. Vad sänder det för signaler egentligen?

Vart är föräldrarna? Har jag frågat mig själv länge och jag har väl mer eller mindre kommit fram till att det inte finns några föräldrar att tala om längre. Dagens ungar är för dominanta och dagens föräldrar verkar inte kunna styra över ungarna. Jag har hört/läst om skräckföräldrar som nästan uppmanar deras små kräk till ungar att det är okej att stjäla. Alltså, läs igen: "Det är OKEJ att STJÄLA". "Det är okej att stjäla, det är okej att stjäla, det är okej att stjäla". Det låter ju helt befängt tycker jag. Men ja, så är det.

(Vet föräldrarna ens om vad deras barn gör på Internet?)

Kommentera

Publiceras ej