Hamster memories

1kommentarer

OMG, OMG, OMG!
På lördag/söndag är jag hamsterägare! OMG, OMG, OMG!
Fast det är ännu mycket som kan faila.. Typ att transportören och säljaren inte hinner träffa varandra eller så. Eller att det inte går att transportera hamstern ner hit. Eller att den kommer bort eller råkar rymma under transporten... Allt kan hända..

Men om ingenting händer så kommer jag ha en hamster i min ägo. Det var sjukt länge sedan som jag hade det! Fick min första hamster någonsin typ -96 eller -97. Den hamstern var ljusgul med stora svarta ögon och små gråaktiga öron. Han var korthårig och jätte söt. Fick heta Cirkus. Cirkus bodde i en låda första månaden. Han klättrade runt i taket och proppade in en massa mat i kindpåsarna.

Några stora minnen har jag inte kvar efter honom, bara det att han luktade som gummi när han blev gammal. Och att han vägrade dö av sig själv. En veterinär avlivade honom, genom att ge en dos sömnmedel så stor att det hade sövt en grand danois, tydligen. Sen fick jag två hamsterflickor av en klasskompis när hon tröttnade på dem. Hon tröttnade verkligen på dem.

Hon och hennes brorsa tror jag det var köpte hamstrarna i djuraffären och en allt för liten bur. De hade dem tillsammans trots att de visste att de en dag skulle pulverisera varandra på grund av det. En dag några månader senare frågade hon i skolan om jag ville ha dem. Och sen stod hon på min trappa med buren i armarna och någon ur hennes familj bar på spån och hö och grejer. Till saken hör väl att hamstrar inte ska ha hö eftersom det kan skada deras ömtåliga kindpåsar. Emma och Olga, som hamstrarna hette fick snällt dela på sig och bli som alla hamstrar bör vara - ensamma. Den enda dog något år senare om ens det. Den andra levde tills den var typ 2år eller något. (Cirkus blev 3-4år).

Jag vet inte vilken av dem som jag ska välja!
Antingen honan, som jag älskar färgen hos. Ljusgrå/grå med röda/mörkröda ögon (de mörknar tydligen med åldern). Något skygg men får förstås tränas till att inte bli det.. Eller hanen, som är svart och svartögd och jag har en speciell dragningskraft till svarta djur. Plus att min kompis äger en/två av hans bröder. Tydligen ska honor lukta en del också när de löper. Och eftersom jag själv sitter här och mensar får jag obehagliga aningar om vad som komma skall. Men tänk om man ångrar sig? "Nu sitter jag här med en svart liten söt sak, tänk om jag hade tagit den andra..."

Kan man inte bara ha luftrenare? Eller nä jag vet inte.. Jag får väl ta och bestämma mig snart.

1 kommentarer

Cazaki

04 Jan 2008 06:32

kan du inte ta båda? :P

Kommentera

Publiceras ej