"Hemma på min gata i stan..."

0kommentarer

Fast nu är det inte mycket till stad att prata om utan landsbygden. Mer landsbygd än vad ni någonsin kan föreställa er förmodligen. Visst det finns inte kor här, i alla fall inte på vintern (våren och hösten) och inte jätte nära huset. Det finns hästar, men det gör det ju på fler platser med. Någon grisbonde(?) finns i min BY. Ja en by var det ja. Men jag vet inte om man ens får kalla det för en by. På min väg finns det sex stycken hus. Fyra av dem är bebodda året runt, TROR jag. I ett hus bor "bonden Samuelsson" - dvs någon hörde fel när han sa sitt namn och fick det till "bonden" err.. I ett annat hus bor en gammal tant som man aldrig ser, man ser bara hemtjänsten åka dit (att gamlingarna inte flyttar in mer centralt?!). Och så är det våra grannar som är ganska nyinflyttade, med hästar, barn och hela baletten. Och sen är det vi, vårat hus. Dessutom är det två sommarhus, det ena bebos av en familj från typ norrköping som är överdrivet stroppiga. De andra vet jag inte vart de kommer ifrån men de har en övergödd katt i alla fall. Det finns två hus på en avigväg också, sommarhus. Det ena står tomt jämt, även sommartid för att ägaren till huset är en surkärring från Stockholm som inte har bättre saker för sig än att tjaffsa med åretrunt boende. Det andra huset bebos av ett danskt par...

Det är den delen av min by som jag känner till. Men det finns också en kyrka, vitkalkad, gotisk stil med dubblakyrktorn (nedanför kyrkan betar korna). Det finns ett eller två hus nedanför kyrkan, jag är inte säker, det ena huset kan vara en lada också.. Sen är det typ 3-4 hus i rad om sidan av kyrkan. Och kanske 2-3 hus mittemot dem. Och grisbonden.. Sen är det max 2 gårdar till. En som odlar svamp och en som inte är synlig, det enda man märker av den är som nu på nyårsafton när de smäller raketer och har sig.

Men vad ignorant jag är, jag har ju glömt två gårdar som ligger mitt framför nyllet. En gård som verkar vara ytterst öde typ jämt. Där bor min ena katt förmodligen eftersom hon nästan aldrig är hemma. Den andra gården är obeskrivbar. Karln i huset samlar på halmbalar och har tusentals av dem samt en massa maskiner och en ödegård. Hans sambo har hästar och tävlar dressyr med dem eller liknande.

Varför jag skriver det här har jag ingen aning om. Förmodligen är jag bara oerhört trött och gnäller tyst om de fyverkeribilder som jag inte fick till pga av att varenda jävla kotte bor långt borta eller är inte där de ska vara.

Kommentera

Publiceras ej