Irritation

1kommentarer

Ännu en gång måste jag störa mig på det här. När man tittar på läkarserier och dokumentärer med sjukhus, sjukdommar och skador och hela den biten. Det som stör mig så ofattbart mycket är att de ganska ofta säger typ så här:
"Han har fått ************************" (sjukdomsnamn är alltid långa i sjukhusserier) "- Men det är ju dödligt!" Eller typ "Hon fick en dödlig inflammation i lilltån" eller "Han kan komma att dö av det här" eller egentligen vad som helst som är i den stilen. Det som stör mig är att hur sjuk eller frisk man än är igenom hela livet så kommer man förr eller senare att dö ändå. Och visst, man kanske dör tidigare än man skulle om man drabbades av obotlig cancer, men ingen har någonsin överlevt livet självt. Och jo jag fattar att problematiken i att dö av en sjukdom framför ålderdom är att man vill finnas kvar i livet med vänner och familj. Men .... Ja, ändå.

Sedan var det något mer som jag har gått och irriterat mig på den senaste tiden men bara för det så kommer jag inte ihåg det längre. Hur som helst så reducerade jag mina fyra olästa böcker till två igår. Och när jag vaknade fick jag reda på av mamma att de spelar in den brittiska versionen av Wallander här utanför. Eller, de spelade in den igår här utanför. Såg dock inte till någon men vägen ovanligt tom, ovanligt länge. Men jo såhär... Varför spelar man in en / flera dyra(?) filmer i Sverige.  Om en Svensk poliskomissarie i Sverige som av någon underlig anledning då pratar brittisk Engelska. Vad är det för fel med att texta de svenska wallanderfilmerna till engelska? Det tycker jag är väldigt underligt. Någon som kan ge en förklaring till varför de gör som så?

Eftersom att falkis förmodligen kommer att läsa det här, så kan jag fråga det jag hade tänkt att fråga direkt här vilket jag annars glömmer att göra på bdb och msn. Hur tvättar man håret med no poo metoden? Alltså med ägg och vad det nu är mer?

1 kommentarer

Olivia

17 Jun 2008 13:40

Du kan välja mellan några olika.



Balsam (då behöver du bara ett balsam som är "godkänt", en sån lista hittar du på lockig.se" smetar du bara in i håret som vanligt, även i hårbotten och sköljer ur samtidigt som du masserar mycket, mycket, mycket. Många säger att de tycker det är svårt att få ur balsamet riktigt så skölj länge. Sen ska man tydligen ta ett annat balsam (det första kallas tvättbalsam) och smeta in lite i längderna. Denna metoden tycker jag är grymt onödig och den känns helt fel. ><



Ägg, då kan du antingen använda en gammal schampoo-flaska som du tvättat ur med bikarbonat (annars sitter silikonerna kvar i flaskan) och hälla i ett par ägg (jag tar två till mitt hår så du behöver nog tre eller fyra, kanske fem) som du sen bara masserar in i torrt hår. Massera hårbotten länge och noga. Sen sköljer du bara ur det i kallt vatten (typ, jag brukar ta så kallt som min kropp tål) och masserar samtidigt. Äggen luktar apa och det kommer även håret göra i någon dag efteråt, tyvärr..



Du kan också tvätta med honung, då tjoffar du bara i honung i hårbotten när håret är torrt och sköljer ur i antingen kallt eller varmt vatten. Detta luktar dock peckasuperduperäckligt.



Du kan också tvätta med bikarbonat men det gör att håret blir riktigt torrt, då tar du bara ca två teskedar bikarbonat och lägger i din handflata och sen droppar du varmt vatten på bikarben tills den är som en smet, massera in i hårbotten och skölj.



Eller så kan du bara skölja med vanligt, varmt vatten men då är massagen helt otroligt viktig, du måste stå och massera länge och noga och när du tror att du har masserat klart så massera dubbelt så mycket till i stort sett.



Du kan också blanda metoderna, ägg med honung och rosmarin kör flera, mest för att rosmarinen döljer lukten och stimulerar hårväxt. Du kan också blanda i bikarbonat i alla metoder för att få en grövre rengöring osv osv. Finns massor du kan välja mellan!



Sen finns det också rasullera men jag tror inte du har det, men det funkar också superbra dock är det väldigt uttorkande (precis som bikarbonaten).

Kommentera

Publiceras ej