Eurovision: Svenskarna är korkade

1kommentarer

Och ja jag dissar "mig" själv. Fast egentligen inte för jag är inte helsvensk och jag är egentligen inte insatt i det här ämnet som jag nu kommer att skriva om. Eurovision song contest avgjordes i lördagsnatt. Sverige kom 21:a av 25 tävlande låtar. Sveriges låt var vidrig (men vidrigaste med den är ju artisten som framfördebidraget). Ingen gillade Sveriges låt, det var bara våra grannländer som röstade på oss samt Malta men Malta är isolerad ö som älskar ensamma kvinnoliknande varelser som står och haspar ur sig dynga på scenen iklädd något glittrande tjaffs, så kort sagt räknas dem inte. Och hade det inte varit för deras 12:a hade Sverige förmodligen placerat sig ungefär... Sist? Vilket hade varit mycket bättre.

Problemet med svenskarna i det här fallet är att det är vi som röstar fram vilken av alla bidrag i den svenska melodifestivalen som ska vinna den. Och den som ska tävla för vårat land. Vad folk tänker när de röstar är "oh min favoritlåt måste vinna för den är sååå bra tycker jag" eller "åhh hon/han måste vinna för hon/han sjunger så bra och ser så sexig ut på scenen". Det är riktigt mycket fail. Eftersom de sen skickas till eurovision song contest och då är det hela europa som ska bestämma vinnaren ihop. Och våra svenska högst personliga åsikter stämmer inte överrens med resten av europas tyckesmått.

Vad vi skulle göra för att skicka dit, till Ryssland 2009 då, är att rösta fram en låt i melodifestivalen som vi TROR kommer gillas av resten av europa. Inte en låt som vi TYCKER om på grund av personliga anledningar. Det ska inte vara en låt för att artisten eller bandet är sååå känt eller att artisten/bandet är sååå snygga eller något sådant. Det är ju hela paketet. Något som har allt. Och sen bör de sluta skriva "Sverige favorit tippat" för det är bara favorit tippat av svenskarna själva.

Idag på svenska lektionen hade vi en diskussion om eurovision. I min klass finns det en/två riktiga dansbandsnördar. Den ena verkade upp över öronen förälskad i perellis artistskap, låt, sång, klänning, framträdande osv. Att resten av europeerna inte har någon känsla för smak alls och var dumma i huvudet som inte röstade mer på sveriges låt. Jag förstår inte hur hon tänker, fast det är i och för sig igen direkt nyhet. Dessutom tyckte hon att Finlands bidrag var det absolut sämsta i hela årets tävling. De var väl bland de bättre snarare. Jag tror mer på att svenskarna själva skulle ha favorittippat finlandsbidrag om de hade fått bestämma rubrikerna själva på aftonhoran och andra skvallertidningar.

Och vad är det förresten för läskiga tanter som vi röstar fram. Carola Häggkvist, Charlotte Perelli, Sherly Clamp och gud vet vad dem heter. Hur kommer det sig att de hyllas från första början? Perelli ser dessutom enligt många ut som en dragqueen artist. Nej, inga fler läskiga tanter i eurovision tack. Dessutom borde väl svenskarna lära sig snart vad det är som gäller. Finland har två gånger i rad skickat något helt annorlunda sound, metal till eurovision. Och med Lordi vann dem över äckelcarola. Lärdomen av det är att udda och utstickande saker har större chans att vinna. Att nya sound och nya framträdanden har större chans att vinna.

När ska svenskarna inse att paljetter och glitter är 80-tal. Att korta klänningar och kjolar inte fungerar ihop med de nya europeiska länderna där folk är mer pryda än de är här. Att  kläderna inte ska sitta som påsydda på kroppen och att det behövs fler än en-två på scenen. Att det behövs mer liv och rörelse, att det behövs mer "teater" i framträdandet.

Det bästa med eurovision var väl dock enligt de flesta när Björn Gustavsson skulle presentera svenskarnas röstningsresultat. Övriga europa måste ha tyckt att det var den drygaste personen ever. Medan alla svenskar förmodligen satt och asgarvade i samma ögonblick. Han hade varit roligare om han hade gjort femårings-imitationen på samma gång.

Sveriges bidrag sög hårt i jämförelse med Finlands. Det tyckte även de amerikaner som jag hade kontakt med under programmets gång, tipsade in de till live-tv sändningen på eurovision hemsidan. Och i ett vagt ögonblick lovade jag att jag skulle infinna mig i Helsingfors om finnarna vann...

1 kommentarer

Maja.

27 May 2008 02:12

kan inte mer än hålla med, perelli ser ut som en dragqueen...

Kommentera

Publiceras ej