Hästslakt

2kommentarer

Jag förstår inte en sak. Varför är hästslakt så mycker mer farligt än all annan slakt? Det finns miljarder "stop horse slaughter" bilder på alla amerikanska hästsidor. Det är liksom puckat. Eftersom att de nu har förbjudit hästslakt i många stater (vad jag har fått höra i alla fall) så måste hästar som ska slaktas åka ända ner till Mexico. Fatta lång resa. Det är väl längre än vad våra hästar måste åka? (De åker ner till södra Italien). Så jag tog upp ämnet med en svensk tjej jag chattar med som numera bor i Kanada. (Notera de ändrade namnen)

Sverige säger:
varför är amerikanarna så överkänsliga mot hästslakt?
Kanada säger:
>.< Ja avskyr hastslakt!
Sverige säger:
menar mer att deras hästar får åka hela vägen till mexico
Sverige säger:
om de ska slaktas
Sverige säger:
det blir ju flera gånger så plågsamt som att få slaktas i sin hemstat
Kanada säger:
ja hade atit hastkott en gang men ja visste inte om att det var det forran pappa sa det >.<
Sverige säger:
precis som våra hästar får åka hela vägen ner till södra italien för att slaktas där
Sverige säger:
so what? äter man hästkött slaktat i sverige slipper hästarna åka ner till södra italien
Sverige säger:
för att slaktas där
Kanada säger:
>.< Folk ser hastslakt som om man skulle ata sin hund eller katt
Kanada säger:
*ja vet att vissa lander ater katter och hundar FY FAN*
Sverige säger:
fast vissa hästar som blir kroniskt sjuka/skadade tycker jag då inte att man ska behålla i livet om de inte kan leva ett normalt liv
Sverige säger:
och om hästen får komma till användning till något istället för att bara dö, grävas ner eller eldas upp så är ju det mkt bättre... enligt mig iaf
Kanada säger:
Ja tycker de ska begravas som hundar och katter ^^
Sverige säger:
600kg kött rätt ner i marken..
Sverige säger:
fast sen är jag ganska mkt emot jordsättningar öht
Sverige säger:
eftersom att kroppen inte bryts ner utan ligger och surnar under många många år
Sverige säger:
tycker inte att det är så lockande att ha surnande kroppar vars surhet åker ner i grundvattnet och gör det mer eller mindre odrickbart ^^
Sverige säger:
vet några som bor just nedanför en krykogård och dricker vatten från sin egna brunn
Kanada säger:
eww
Sverige säger:
gräver man upp ett lik som har legat i jorden i 10 år ser människan nästan normal ut

Där efter bytte hon samtalsämne helt. Typ vadå inte ha något underlag för en diskussion?
Fast sen kom jag in på det igen.

Sverige säger:
äter man inte hästkött alls i usa?
Sverige säger:
och kanada xD
Kanada säger:
vissa gor det men det borjar bli ett gammalt minne
Sverige säger:
för de jag har snackat med säger att alla hästar där blir hundmat
Sverige säger:
här är det ju delikatess
Sverige säger:
dyrt kött
Sverige säger:
här har folk börjat donera sjuka/skadade/gamla hästar som ska avlivas till djurparker, blir en gratis avlivning och hästen får komma till nytta eftersom den blir lejonmat
Kanada säger:
ja kommer ihag nar ja gick in pa ICA de hade ett speciellt stalle dar de hade all hastkott, ja holl andan varje gang ja gick forbi och kande hur ja sakta blev illa maande
Sverige säger:
men allt annat kött fungerar?
Kanada säger:
ja vet inte varfor
Sverige säger:
jag tycker alla djur är lika värda oavsett om man kan rida på dem eller ej. dock äter jag kött och tänker inte sluta med det
Kanada säger:
ja kan bara inte tanka mig att ata en hast, vet inte varfor men magen vrider sig av tanken
Sverige säger:
jag har lite svårt för musslor och "sniglar" fast det är nog det enda
Sverige säger:
påläggsskinka brukar ju vara hästkött
Kanada säger:
mmm musslor e goa
Kanada säger:
Hamburgare brukade vara hastkott
Sverige säger:
naa det är mer en myt, hamburgekött däremot det är olika saker nämligen xD
Kanada säger:
ja ^^
Sverige säger:
hamburgekött är ju det som är pålägg
hamburgare består väl mest av antingen ko eller gris

2 kommentarer

Frecko

16 Nov 2008 22:09

Vilken härlig diskussion... haha

En sådan människa har man svårt att ta på allvar.

Tycker du vi ska diskutera att alla människor är lika mycket värda ist?

Det tycker inte jag dom är iaf... :)



Däremot så håller jag inte med om att det inte spelar någon roll om det är häst, gris eller hundkött. Men jag antar att det är uppväxten som satt sin prägel på det.

I Kina käkar dom hundar... Har du sett den filmen förresten? Den är skitrolig :)

Sofia

19 Apr 2011 16:16

Vill bara påpeka en sak med din åsikt om att det är bra att man slaktar hästar för att de kommer till nytta då istället för att bara dö.

Jagvet inte hur mycket du har forskat om ämnet men jag har i vilket fall läst väldigt mycket och jobbat med det här under en väldigt lång tid.

Om man t.ex. tar hästarna i USA som tidigare slaktades på Texas två slakteriet och det tredje slakteriet i Illinois. Jag håller fullständigt med om att det är värre för hästarna att behöva åka till Mexico och Kanada för att slaktas. Det gör jag definitivt och därför tycker jag personligen att det borde bli förbjudet att transportera amerikanska hästar ut ur landet för slakt. I vilket fall som helst så är det inte dem hästar man tror som slaktas. Det är inte dem gammla, svaga, magra hästarna som ingen vill ha. Många hästar kommer från auktioner, en del blir till och med stulna. Man vet inte alltid vem det är man säljer till och senare visar det sig att det var en så kallad "killer buyer" som kötthandlarna kallas i USA. Dem slaktar föl, unghästar och dräktiga ston. Det har ingen roll för slakterierna. Dem magra hästarna vill dem hellst inte ha efter som att det inte finns lika mycket kött på dem.

I Sverige finns det risker på auktioner men även billiga hästar (under 10 000 kr ungefär) som säljs av privatpersoner råkar illa ut. Ofta kan det vara en ridtravare som hamnar i hel händer. De flesta hästar åker sedan till framför allt Italien, Frankrike och Belgien för att slaktas. Den svenska lagen säger att hästar får transporteras 8 timmar i sträck men så fort man lämnat Sverige så är det EU:s regler som gäller ch den säger 24 timmar i sträck med fodring och tillgång till vatten var åttonde timme. Efter 24 timmar ska man vila i 24 timmar och sedan får man åka igen. Dock är det få som får mat, vatten och vila. Det som det framför allt beror på är att inspektörerna saknar kunskapen.

Kommentera

Publiceras ej