Danmark

0kommentarer

Min skola hade planerat en resa till Danmark idag och jag följde förstås med. Mormor skulle med så jag sov över hos henne och gick på bussen med henne ifrån Ystad. Annars hade jag fått åka hemifrån med den snortidiga bussen och det hade jag aldrig pallat med att göra. Mormor bjöd i alla fall på middag, sen kollade jag-vi på Sos Gute och efter det vad jag egentligen skulle se; Heroes. Sen badade jag i hennes badkar, det var typ ett år sedan jag badade badkar senast. Det är fruktansvärt skönt. Jag måste bara ha ett badkar när jag flyttar hemifrån, om jag nu lyckas göra det någon gång. Somnade redan vid kanske kvart över tolv, vilket är typ 1-2-3-4 timmar tidigare än vad jag brukar gå och lägga mig vid (det är även därför jag failar big time med att gå upp på morgonarna).

Hela bussen var full så när som på tre platser. Jag virkade typ första halvtimmen sen bubblade det sig och jag började läsa istället. När vi kom till danmark och köpenhamn körde de igenom staden på en liten sightsing. Ångrade lite att jag inte tog med kameran men jag hade nog inte orkat släpa på den hela dagen. Öresundsbron skulle jag också gärna velat fotografera och även den konstgjorda ö som bron står på, rikt fågelliv där och sådär, men det får bli en annan gång. Vi var på väg till Louisiana för de hade en utställning med Per Kirkeby och några Manga konstnärer.

När vi kom fram gick mormor och jag raka vägen till restaurangen och åt "Frukostbufé", det var typ skitgott fast på samma gång inte alls. Där fanns lax, sill, rostbiff, fläsk med äpple (varmt), rödbetor (varma), sallader och annat smått och gott som man kan betala pengar för att få proppa i sig precis så pass mycket som man vill äta. Och så hade vi typ 2 timmar på oss att äta. Och så var jag hungrig... Men ja...

Klockan 12 började helvetet - typ i alla fall. Medhavd föreläsare, föreläsare som vi kommer ha varje vecka dessutom. Tre timmar varje fredag. BLÄ!!! Thomas Millroth eller något annat muppigt namn. Konsthistoria intresserar mig ungefär lika mycket som en bajskorv vid vägkanten. Han hade bara en timme på sig, men stannade ändå vid och talade om en tavla i över 30 minuter. Jag och mormor flydde! Jag orkar inte lyssna på sådant, jag orkar inte det.

Sen fick vi två-tre timmar till att gå runt och strosa. Kollade en sväng på Manga utställningen, japanska serietidningar och "montrar" med typ pokémon, sailor moon, ugi-ho lr hur det stavas och massa andra (även porr vad det nu heter). Och en hel kanske 5m hög och kanske 10m lång vägg med mangabilder på. Lite häftigt. Och sen vid kvart över tre gick bussen hem mot Sverige igen. Det var dimmigt och regnigt, inte alls jätte bra väder.

Aja, hem kom vi i alla fall. Och efter lite om och men skjutsade mormor hem mig till landsbygden igen. Höstens första brasa tändes och jag kollade ännu en gång på Änglarnas Stad. Har sett den filmen minst 4 gånger nu under flera års lopp.

Kommentera

Publiceras ej