Malmö

0kommentarer

Jätte sinnessjukt. Jag vaknade i(går) morse av att mamma skramlade i köket. I vanliga fall hade jag inte hört det, om det inte var för att jag sov i soffan i vardagsrummet. Lyckades somna där i torsdagskväll (och missade både Heroes och Bondi Rescue IGEN, grisgnufittpung typ). Vaknade då alltså i soffan av att mamma skramlade i köket, klockan var fem. Konstigt nog, eller det kanske inte är så jätte konstigt egentligen men vad fan, jag var pigg. Fast jag var tvungen att fixa käk åt hamstrarna, det hade inte mamma gjort på kvällen. Fast jag tror inte att hon skulle klara av att mata dem heller så det gjorde väl inte så mycket. Det spöregnade mer än vad spöregn egentligen är. Väntade hela tiden på att det skulle avta och till min lättnad gjorde det de när jag skulle iväg till bussen. Bara klädde på mig och cyklade iväg. Dessvärre, upptäckte jag senare, med ganska fett hår. Men skit samma, jag kom dit i alla fall.

Jag cyklade, cyklade och cyklade. Var redan försenad så jag trodde att jag kanske skulle missa bussen (det hade både varit "jippi" och "oh nej") tog den långa vägen till bussen om ut i fall att jag var så pass försenad att jag kanske skulle missa den. När jag kom fram var jag osäker på om jag hade missat den. Fast hade jag gjort det hade jag mött bussen på väg dit. Svängde in vid bondgården där man parkerar cykeln. Låste den och sprang över vägen, dum krök med stort buskage, man kan nog rätt lätt bli överkörd där. Jag stod där och undrade om jag ändå inte missat bussen i typ 10-15 sekunder i regnet, tills bussen kom åkandes. Nu kunde jag ju i alla fall inte ändra mig.

Läste på bussen, "Tillsammans är man mindre ensam", hyfsat kul bok faktiskt. Har inte ens kommit halvvägs men kan skriva av ett roligt stycke ur den senare när jag och boken är på samma våningsplan i huset. När jag kom fram till skolan och låste upp dörren så pep det i någon låda på väggen. "BRAND" stod det med svarta bokstäver "fel" och "4" stod det också, bland annat då, bredvid så lyste det orange samtidigt som det pep. Ringde till rektorn, hon svarade inte. Tänkte att hon kunde ju komma hit lite tidigare än väntat och kanske fixa brandgrejen. Hon ringde igen utan att telefonerna fattade att högtalaren också skulle kopplas igång. Men sen kom hon, och kunde inte fixa det hela. Men jag och en till i min klass fick gå upp och kolla på fjärde våningen för att se om det brann, vilket det inte gjorde, men vi fick se hela översta våningen som var absolut skitstor! Sen åkte vi via Ystad till Malmö.

Sov fram till Ystad och läste därifrån till Malmö boken. Den är rätt kul även om den tappar fotfästet då och då. Först gick vi till ett cafe och köpte mat, man blir hungrig av att åka långt i minibuss. Köpte en dagens soppa, potatis och purjolöksoppa, det smakade mer som svamp pulver soppa men wtf, det var bra när man frös och var hungrig i alla fall. Aningen dyrt dock men skit samma. Drack te till det, roibos te 1. Drack och drack förresten, det var just efter att vi fått kanske 5 minuter som mest på oss att äta upp maten så jag slängde i två isbitar i tet och sen hällde jag ner lite kallt citronvatten och svepte resten.

Målet med resan var att vi skulle åka/gå runt till olika gallerier. Så första hållplatsen var något som hette Signal tror jag. Som ställde ut verk av typ 85 konstnärer bosatta i Malmö. Vi guidades runt på de olika gallerierna av chefen för konstmuseet i ystad, en mycket energisk människa som tycker om att stå utanför lokalerna i total kyla och blåst och prata långdraget om vad som finns där inne att se. Sen måste jag nog säga att jag nog har glömt bort ställe två som vi var på, antar att det inte gav mig något stort intryck, fast det kan ju iofs ha varit, jo det var det. Någon lätt handikappad konstnär som gjort en massa skulpturer, och en video/ljudinstallation om typ att vara onormal på ett "förbjudet" sätt, så att till och med myndighetspersoner tittar snett på en.

Nästa ställe var något som de kallade för cirkulations någonting mer på c... centralen var det nog. För initialerna var CC. I alla fall ett hus med massa ateljéer och sen ett fyrkantigt rum i mitten med vita väggar där man om man hade jätte tur fick ställa ut. På ena väggen på utsidan av rummet fick man också om man ville ställa ut 5-7 verk av något slag. På den andra väggen på motsatt sida fick bara de som hade ateljéer där ställa ut sina prylar, om de ville. Han som ställde ut i kuben som de kallade rummet är fd elev till min morsas särbo, fast jag sa inget, till den föredetta eleven då. Han var dötråkig, pratade i evigheter om sina känslor, tankar och idéer om sina verk. Jag tycker att konstnärer är skittråkiga så fort de börjar prata om känslor. Känslor SUGER KUK, i alla fall om det är som sagt, konstnärer om sina verk.

Vi fick fika där, roibos te 2 och ballerina kex. Snattade ett kex med till nästa ställe. Förstod inte riktigt varför eller vad vi gjorde på det typ fjärde stället. Det var någon trappa upp i ett hus, liksom de andra väl skymt och dolt i något industriområde eller bakgata. Det var två videos på tyska eller i alla fall var en av dem på tyska den andra såg vi inte ens lite av. Bilderna var ifrån tyskland i alla fall så det gick väl att anta att det var tysklandsfilmer båda två. Sen hade det galleriet införskaffat nya lokaler bredvid, och festat till det ordentligt förmodligen för en stickande röklukt vällde ut ur rummet så fort dörren öppnades (det stod rökning förbjudet på en av dörrarna i trapphuset). Det var mörkt och konstigt där inne, istället för fönster var det träskivor och lampor var det nästan inte tal om.

Nästa ställe låg lyckligtvis bara några steg bort och innehöll lyckligtvis bara tre-fyra saker om man exluderar golvet som var målat i en mörk men intensiv lila färg (ihop med kritvita väggar var det dödande kontraster för ögonen). Sen skulle vi åka hem - äntligen. Läste förstås hela vägen hem, förutom när jag upptäckte en bulle som låg i min väska. Bullen smakade giftigt men jag åt lite på den ändå, får se om jag överlever morgondagen. Hittade vad jag letade efter från början - ett äpple och åt upp det medan jag läste vidare. Rektorn körde mig ända till sjön så att jag slapp åka bussen hem, slapp cykla hem, bara knata rätt över en övervattnig åker och sen raka vägen hem för att ta roibos te 3 (ringde mamma och bad henne sätta på tv vattnet).

Kommentera

Publiceras ej