Grafikverkstad dag 9

1kommentarer

Idag eller ja igår kom jag nog försent. Sov två timmar på natten och kommer nog inte lyckas sova mycket längre i natt. Hittade efter mycket letande mina tryck sen i torsdags förra veckan. Gjorde klart omslaget på min bok, får ta hem den i morgon skulle jag tro. Hmm uppdaterar lite från tidigare inlägg tror jag;

Göra en bok
1. Vik A4 papper två gånger till en rektangel
2. 2st papper = 1 legg
3. 6-12 legg = 1 bok
4. Gör identiska hål i varje papper, snett nedåt
5. Sy ihop varannan in och varannan ut och sen igenom föregående leggs tråd så att det blir ett kors där det är sytt.
6. Skär sidorna jämna och limma ryggen med boklimm. Limma på ett "rör" på ryggen i samma storlek som ryggen.
7. Skär till en rygg i kartong och två omslags kartongbitar som ska vara några millimeter större än själva boken.
8. Välj ett omslagspapper/tyg/likn. Limma med boklim inifrån och ut. Skär av hörnen.
9. Placera ut kartongbitarna på omslaget med ca 7mm från sidbitarna till ryggen till nästa sidbit. Och låt torka.
10. Limma ihop boken med omslagsryggen och låt torka
11. Limma inifrån och ut fram sida och baksida (en i taget med torkning i mellan).
12. Låt ligga på tork i ca 12 timmar.

Sen gjorde jag tre pixelart mönster, varav ett som rektorn såg. Hon kallar mig förresten för Lovisa. Andra gången det har skett. Jag ser väl ut som en Lovisa antar jag.

1 kommentarer

Lisa

24 Jan 2009 12:47

Hej!



Jag undrar vart man får tag på boklim?? Har letat överallt och sökt på nätet men hittar inget. Vad heter sånt boklim som är transparent, lite gummiliknande (tror jag)?

Mvh Lisa

Kommentera

Publiceras ej