Wanås

1kommentarer

Fredags blogg:
Idag var klassen på studiebesök eller utflykt mera till Wanås / Vanås slott och slottsträdgården som är fylld med konst. Vi såg inte allt men ändå en hel del. Först fick vi gå in i deras nya utställning om minnesmärken. Första minnesmärket var en stor grå rund matta med runt 800 träklossar i olika storlekar och färger. Varje kloss stod för ett barn 0-18år som blivit dödad i konflikten mellan israel och något mer land. Varje kloss hade namnet på barnet, vilket år denna var född och när den dog. Enligt guiden var de flesta av barnen dödade genom att bli skjutna i huvudet. Andra objektet var en vägg med runt 2000 tecknade bilder på amerikanska soldater som dött i irakkriget sedan 11 september. De var ritade på papper som motsvarade personens hudfärg och satt månadsvis uppsatta på väggen. Tredje var typ en låda med en burrig matta på och ett vykort med hitlermärket på (kommer inte på vad det heter) grävde man runt i mattan hittade man även det märket där. Sen blev vi praktiskt taget utslängda därifrån och fick vandra runt i parken istället med guiden.

slott
Wanås slott

Det mesta av skulpturerna och installationerna i parken var kanske inte så väldigt märknansvärdiga (finns det något sådant ord eller hittar jag bara på hej vilt eftersom jag är trött?!). Någon konstnär hade gjutit av en stubbe efter en alm och placerat ut betongstubbar över hela parken. En annan hade svettsat ihop ett 9meter högt träd av metall. En ljudinstallation som även den var utplacerad över hela parken skrek på sin mamma under olika stadier av livet och ibland även sin pappa.

Klass
Hela skolans elever minus 5 personer + en vän till rektorn + rektorns hund

Sen vet jag inte riktigt mer vad jag ska skriva. Det tar sjukt långtid att åka dit härifrån. Jag trodde att skogen skulle vara överdrivet superblöt så jag hade på mig gummistövlar. Mina gummistövlar saknar sulor och efter någon timme gjorde det apfittont i fötterna. Vi längst bak i minibussen sov typ hela vägen hem därifrån. Väl på bussen hem hamnade jag mittimellan två alkisar(?) och några som de tydligen kände väl (ett ungt par med en unge på typ 3mån som låg och sov i en vagn). Fick reda på jätte mycket personlig information från båda sätena. Killen framför halar upp sin mobil och sätter på en riktig bonnelåt som handlar om någon gubbe som suktar efter att få suga kuk innan han dör. Den skickar han sedan över till alkisarna, varav den ena för övrigt heter Anders. Jag tycker synd om deras unge, som för övrigt hette Ville. To much information for me to handle, hade dock varit rätt kul om man hade haft stalkertendenser. När jag kom hem ringde jag mamma som var hemma och bad henne komma och hämta mig vid busshållplatsen för jag orkade inte cykla hem i gummistövlar.

1 kommentarer

Malin L

21 Sep 2008 08:45

Ni fick iaf en fin dag utomhus som det ser ut.

Jobbigt m ont i fötterna. Sätter ner hela kroppen.

Men gummistövlar är ju iofs modernt. Vad har du för några ?

Kommentera

Publiceras ej