RIP Svenskaspråket

0kommentarer

Det svenska språket verkar vara på god väg att dö ut. Jag är en del av dödandet. För några veckor sedan interjuades jag av en tidningsreporter. Jag märkte under interjun hur jälva många uttyrck som jag sa var engelska. Kände mig som en stureplans... människa.. Typ "deadline" och-nu-kommer-jag-inte-ihåg-något-mer-ord typ... Men ja, det bör ju finnas svenska motsvarigheter till dessa ord. Och de håller på att dö ut. Snart lär de inte finnas i ordböckerna mer. Liksom ord som "tebjudning" vilket är urtaget från ordböckerna, RIP tebjudning.

Oh jo "well" yttras då och då, speciellt i textform. Ännu mer om man chattar med folk som snackar engelska normalt sett. Den i min klass som är från Australien tycker det är jätteunderligt när vi svenskar springer runt och säger "yes" tex. Själv glömmer jag ideligen bort vad "ringblomma" heter på svenska, så jag kör med det engelska istället; "marigold".

Hur som helst är det egentligen ganska synd...

Kommentera

Publiceras ej