Italien

0kommentarer

Skrev typ dagbok när jag var där eftersom jag inte kunde blogga och ... sådär. Tog inte med kameran dit så jag har inga bilder från resan. Satsar isof på att återvända dit någon dag och fotografera då istället. Vädret var bra hela resan utom kanske sista dagen då det regnade, värmen låg stadigt runt 21-23 men den höga luftfuktigheten gjorde nog att det kändes varmare. Anyway... (dock är det rätt mkt onödig information)

5 Okt 09
Blev lämnad med bagaget på båten. På stolsryggarna stod det att man ska ge sin plats till äldre, gravida, mammor med barn och skadade. Kände mig illa till mods när det kom en massa pensionärer som ville ha sittplats och så låg det väskor överallt. Jag tror de övriga fattade vinken när de kom tillbaka från sina andra göromål. Hundarna i Venedig ser bättre ut än vad jag förutspådde, de ser dock uråldriga ut och de flesta är luggslitna. Dock inga gatuhundar i sikte.

Hotellrummet ligger på andra våningen det finns en dubbelsäng och en soffa, rektorn tog beslag på soffan. Väggar och skåp är tapetserade med samma billiga tapet (rapporten stämmer inte) men hotellet i övrigt verkar helt okej. Dock är det en massa myggor här. Det hade man kanske kunnat vänta sig med tanke med så mkt vatten. Är nu rädd att få lechmania. Får se hur det går med den saken.

Börjar bli hungrig, har inte ätit sen kastrup 11.00 ungefär. Gick på planet vid 12.15 kom fram kanske 14.30 tog bussen runt 15.00 till venedig och kom fram kanske 15.30 och sen båt därifrån i 48 min och sen en promenad på kanske 15-20 min till hotellet. Kom fram runt 17.00. Såg alperna från planet, såg alpsjöar, alptoppar med snö på och en backhoppningsbana uppifrån (såg ut som en mini liten miniatyr golf bana).

Fick smaka på Megans öl när vi första kvällen gick runt och mer eller mindre söp på Lido dock var det lika dött ute på gatorna som hemma om inte ännu dödare. Drack även vin till maten innan, råkade beställa en pizza med korv på, jag tycker inte om korv. Men åt ändå. Italiensk korv är kanske bättre än våran hemma.

6 Okt 09
Blodet forsade längs med benet, myggen sticks så man blir alldeles knottrig. Det kliar asmkt. Har nu sett mängder av hundar som går konstigt, som om de har fått tassarna amputerade och får vandra omkring på övriga delar av benen. Går jätte ryktigt och eller med helt fel benställning. Jag hade aldrig vågat köpa en hund från Italien. Såg något som jag tror kan ha varit en Estrella Mountain Dog, måste kolla upp hur stora den rasen ska vara. Hade varit grymt att få ha sett en live. Såg också något som kan ha varit Bretons, lite samma sak där.

Åt pizza idag igen denna gång med svamp på och med vatten till det. Vi skrattade så vi grät när kyparen skojade med J, vi skrattade så i säkert 5 min medan de andra italienska restaurang besökarna glodde på oss som om vi var helt sinnessjuka. J frågade om det fanns toalett han kunde få låna, kyparen sa att det tog för mycket vatten så de använde kanalen istället. J såg ut att vara precis på väg att lunka iväg till kanalen när kyparen avsöljade sig.

Vi åkte till ett av bienalområdena första riktiga dagen. Kostade 18 euro att komma in, hade blivit lite billigare om jag hade orkat tjaffsa men pallade inte. Det är ändå ganska värt det, fanns 30 paviljoner där vilket är 30 konstutställningar från åtminstone 29 olika länder och bara det bästa från de konstnärer som varit aktiva i de länderna. Jag och M gick ihop på tre timmar hann vi kolla på tre paviljoner, Spanien, Belgien och Holland. Sen speedade vi upp tempot lite och kollade utställningen i den paviljong där man samlat många olika konstnärer från olika delar av världen i ett hus.

Tyckte nog överlag bäst om Rysslands paviljong, de hade koola grejer och mycket ultraviolett ljus iblandat. Sånt uppskattas av mig. Spanien hade en ganska kool bildserie i början av sin paviljong med tavlor som var kanske 3x4 meter stora med papper som stod upp som berg med sprayfärg(?) på. Såg ut som vatten när man kollade rakt framifrån eller som berg när man kollade från sidan. I Australiens paviljong var det en konstnär som på film åkte motorcykel tills han hittade roadkilled kängrus som han tog upp och gick runt och kramade på vägen.

Fötterna gör ont.

Den typiske italienska bienalbesökaren som är man och över 50år har bakåtslickat hår, kostym och eller en ljusrosa skjorta och glasögon, som han inte har på sig utan går runt och biter på skaftet och pekar på konst han uppskattar.

Jag får Holland vibbar i Venedig. Fötterna värker. Känns som om man vill sova nu och det ska jag snart göra också. M och rektorn snor min tandkräm hela tiden. Många unga italienskor ser ut som hämtade ur porrfilm. Det känns ganska surrealistiskt att åka båt överallt istället för att ta bussen så tar man båten.

7 okt 09
Hade svårt att sova i natt, det låter som att det regnar ute men det blåser bara. Drömde till slut om djuren hemma. Om den råttan jag hade innan som mam i drömmen råkat släppa in till mina gerbiler som jag hade i drömmen. Gerbilerna bodde i en bur utan spån som stod ute i snön. I drömmen vaknade jag av att två stora tromber närmade sig huset asfort, sen skulle vi para något marsvin.

Denna dag spenderade vi på det andra bienalområdet, det fanns typ bara 8 paviljonger men det var stort, stort stort ändå. Första rummet vi gick in i var mörkt förutom att det i mitten lyste små "boxar" av ljus. Det var guldtråd som var uppspänt i rutor som bjälkar eller så. Inget märkvärdigt alls egentligen. Nästa rum innehöll speglar som var helt eller delvis krossade med glaskrosset kvar under. Inga små speglar heller utan de var kanske 2x1 meter i guldramar.

Nästa rum förstod jag inte mkt av, det var typ filmer överallt med folk i u länder som arbetade med att göra saker. Så var det primitivt skapade dockor i barnstorlek och en massa industri överblivenheter. Typ träspån, flisor, halm, mjöl osv. Sen var det ett rum med en hel vägg med docksiluetter som knullade med varandra (film typ) värsta gangbanget (Paul Chan). Nästa rum bjöd på typ min favorit på bienalen. En tygtunnel med en video i slutet med en låt som var wunderbar konstnären var Ulla von Brandenburg (ska se om jag kan hitta låten nånstans).

Sen var det en annan video som M fastnade mkt för även om den var hur lång som helst. Det var typ 100 levnadsregler för att göra livet lite roligare. Det var typ försegla badrummet med silikon, sov med halva kroppen ute i korridoren halva inne i sovrummet, korsa ett rum utan att nudda golvet, hur man lagar en måltid som ser ut som mat men som inte är mat (Bestué & Vives). M kunde knappt slita sig från den videon och när hon väl gjort det skulle hon och rektorn gå och pissa.

M skulle ringa till sin gallerist men glömde slå sveriges "riktnummer" innan så hon kom till en italiensk tant som skrek "PRATO! PRATO! PRATO!", M som förvisso kan svara på åtminstone spanska som italienare förstår något så när av svarade istället "Förlåt" och klickade samtalet. Vilket innebar ytterligare ett gott skratt.

Konstfilmer är typ helt meningslösa. M fastnar vid dem alla även om några är nästan en timme långa. Lite epic fail eftersom vi inte kan vara här hela natten för att se klart på dem alla (bienalen stänger 6). Ett rum innehöll hundratals lampor som hängde i taket och lyste och övrigt i det rummet var två stora bläckfiskliknande skapelser varav ett hängde i taket. Såg ut som brons men var nog av något lättera föremål än så.

Venedig är läskigt men upplever då och då att hela marken gungar, typ sjösjuka fast med riktig mark under fötterna. Den italienska paviljongen var inte helt oväntat riktigt bra.

Rektorn bjöd på glass, jag tog en med blandad frukt vi såg gondoler in action och väskförsäljare som sålde guccikopior gick in i två affärer med Marie Antoinette liknande kläder och sånt snyggt. Sen gick vi och tog en drink någon sangria aktig grej. Smakade inte alls speciellt gott. Spagetti alla Bolongenese till middag, jag var den ende smart nog att pricka in en måltid som var okej i storlek och pris. En hobbitlik amerikanare satt bakom oss på restaurangen, jag tänkte perversa tankar om denne. Det har jag iofs gjort hela resan. Helt hemskt.

Hade tidigare under dagen fyllt på min vattenflaska inne på en toalett inne på bienalenområdet. Vattnet luktade och smakade som i en simbasäng insåg jag sen men då var det typ redan för sent. Äckligt var det i alla fall.

8 Okt 09
Vi är på Palazzo Grassi (tror jag det heter) kollar på en konstsamlares samlingar. Just nu något som en i klassen hade gillat (han är inte med på resan). Det är ett antal plexiglas lådor med modellandskap där inne. Med zombies, skelett, döda och halvdöda kroppar osv. Såg innan några plexiglas(?) städer med ljus under i olika färger i ett annars mörkt rum. Det var snyggt. Såg även ett verk av Paul McCarty lr vad han heter, lite koolt att ha sett det irl även om just detta inte var så jätte snyggt.

Sitter nu utanför ett båttaxi "garage" och väntar på M och rektorn som är inne och kalasar på något i konsthallens kaféteria. Fötterna värker. Venedig is all about dimma just nu.

På väg därifrån stötte vi på en hop märkliga tjejer med sköjliknande bihang på huvudet, ultraslampiga kläder och platså skor (90-tals fjortisar?). O och J gick bakom dem i en trappa upp till bron vi skulle gå över. O sa rätt högt "Fan vad fula kläder, tänk att se ut sådär?!". En av tjejerna vänder sig om inom några sekunder och börjar skälla ut honom på renaste svenska. O och J blev jätte molokna och försvann iväg fort från platsen.

Sen gick vi vidare till samma konstsamlares andra samling. Som hade mycket att erbjuda även det dock fick inte min väska följa med in så jag kom inte ihåg vad jag sett där inne. Dock har jag för mig att det var väldigt sexistiskt, typ snoppar och sånt lite överallt.

Efter det gick vi ut på stan igen och strosade, med alla andra turister som vimmlar i just den stadsdelen. O och J stack iväg till Lido för att, fick vi veta senare, fiska krabbor på stranden.  Jag, M och rektorn träffade på de där tjejerna igen, de kände nog igen oss för de glodde på oss och vi på dem. Sen gick vi och hittade ett fik som vi fikade på.

Efter det åkte vi till bienalen igen, min biljett gällde inte längre så jag satt utanför i parken och väntade på de andra. Men det var en välkommen paus. Blev hysteriskt myggbiten, några av myggorna var askoola, typ svarta med vita prickar på. Känns fortfarande som marken gungar, speciellt när man är i höga hus. Känner mig en smula uppäten. I morgon är det sista dagen i Venedig, sen åker vi hem på lördag morgon. Bort från värmen, turisterna, hundar som går lustigt, söta små italienska barn osv. (Jag vill ha en italiensk unge, de är söta, dock inte med en italienare tror jag...)

En stor svart/röd fjäril satte sig bredvid mig på bänken innan det var lite sådär Gandalf i Isengard moment där ett tag. Folk börjar vandra ut ur bienalområdet nu så nu är kanske M och rektorn på ingång. Trots myggen vill jag inte ta på skorna än, fötterna gör ont. Rektorn och jag stod och väntade på båten och såg två-tre uniformklädda ynglingar. Såg ut som såg ut som typ 16åringar. De hade varsitt vapen av något slag. Rektorn tyckte det såg ut som att de gick omkring med brevsprättarknivar som vapen.

På kvällen tittade vi på House på tv... Dubbat till Italienska. Försöker komma på vilket avsnitt det är. Lyckas typ inte. Åt ravioli till middag, det mättade fast jag var typ inte hungrig innan. Rektorn övertalade mig om att jag skulle äta något eftersom jag inte ätit något på hela dagen (vilket iofs var sant). Känner typ ingen hunger här i Italien. Vilket kanske är ganska så illa eftersom det är matens mecca här. Dock är det inte så bra mat här just...

Jag sitter och funderar över pengar. Har jag råd att köpa sovenirer? Aja om tullen inte krånglar så har jag iaf en present till mam. Grön pistagesmakande cremebrullé. Ser ut som slime lite, skitkul. Måste snatta en massa fruktost i morgon, dels för dagen som kommer och för morgondagen. När vi ska hem igen. Undrar vad mam kommer säga när jag berättar om sharonfrukten som är stora som äpplen och att jag sett granatäpplen växa på träd..

Fortfarande snattas min tandkräm och nu är det inte lönt att köpa ny den räcker nog precis. Vet inte hur många myggbett jag har nu. Många och de kliar asmycket. M har aloevera kräm att smeta på dem, det fungerar. Åh jag saknar min dator.

En asiatisk turist verkade tro att jag var italienskare idag, lite kul, för jag ser nog väldigt turistig ut. Kommer sakna att ta båten istället för bussen. Båtarna är det bästa med venedig, lätt! Italienska uttryck jag hört och typ lärt mig här är Birra = Öl, Grazi = Tack, el Banko = Notan, Scuza = Förlåt, Finnochio = Fänkål (och smygbög).

9 okt 09
Sista dagen i Italien. Och nu börjar jakten på sovenirer. Mam har ju redan en stundande present. Ska väl egentligen kanske hitta mer saker fast vet inte hur pass pengarna räcker för sånt. Har typ 40 euro kvar tror jag. Måste ha kvar till mat också. Ska bli skönt att komma hem, mina fötter vill inte mer.

Har trots den långa italienvistelsen knappt sett några heta italienare, alls. Eller de är väl heta på sätt och vis men inte så att man vill tvångsbetäcka någon av dem, eller i alla fall få av dem. En av kyparna på restaurangen igår gick runt och sjöng "Mona Lisa, Mona Lisa" lite typ sött (och sliskigt).

Vi ska åka långt in i smeten idag, ska bli kul för kanalbåtarna är som sagt roliga. Undrar hur det gick med O/J som var på stranden igår för att fånga krabbor att äta till middag, de tänkte grilla dem med tändare. Förmodligen Epic Fail. Vilket gör det nästan ännu roligare. De lär bli sjuka om de har ätit de skaldjur de fångade på stranden, alltså riktigt sjuka. Väntar på att få duschen men M verkar sega mycket mer än vanligt. Vill ha frukost men just nu ser det ut som om jag får köpa frukost istället.

Sitter på St Marcusplatsen. Tornet har trillat ner en gång så vi flyr platsen rätt fort om ut i fall att det händer igen. Orka stå i kö för att komma in i själva palatset. Mam trodde att vi skulle få se massa fontäner med delfiner, cheruber och dylikt men hittills har jag itne sett ett dugg sådant. På sin höjd fontänten på Lido (betong med några vattenstrålar som strålar mot mitten).

Gick och åt lunch med M och rektorn, vid ett annat bord på uteserveringen satt en ensam snubbe med mobilen framför sig. Den börjar ringa gällt och han svarar inte utan låter det ringa, själv sitter han med ett fult (generat?) leende på läpparna. Vi spekulerar i om det är hans fruga som ringer. Vi är i utkanten av det judiska gettot som finns med i "Köpmannen i Venedig".

Sitter på båten hem till Lido, lär ta aslångtid. Har varit på ett judiskt museum i gethot. Idag har det regnat och det regnar just nu också. Första regnet på denna resa. Fast den skyhöga luftfuktigheten känns nästan som regn normalt sett också. Såg en finsk familj där pappan såg ut som Eccia. Det var nice. Väntar på rektorn som skulle gå till BILLA för att köpa korva. Det lär nog dröja eftersom det inte direkt fanns någon  där när vi dar där för 20min sen. Har köpt ost, parmesanost till de som ville ha det hema. Också funderar jag på om slimet kommer igenom tullen, kanske har jag sett för mycket på flygplansprogram på tv...

10 okt 09 Hemresa
Vaknade typ 04:49 orkade inte somna om. Klockan ringde 06:00 vi gick upp och tog på kläder och gick till båten och åkte till något plaza del roma eller något liknande namn sen tog vi buss till flygplatsen bakom oss i boarding kön stod en kändis (den som har designat tulpanglas till orrefors). Vi åkte till Zürich. Sov största delen av resan. Att flyga över alperna är asmäktigt. Om man ändå fick göra det oftare! När vi gick ner för landning i Zürich flög vi igenom ett regnmoln. Det såg ut som ramlösa på flygplansfönstrerna som sedan blev en strid ström av vatten ju längre ner vi kom i molnet. När vi klev av planet var det typ lite mer än duggregn. Men en stund senare på bussen mot flygplatsen regnade det så mkt att det regnade in genom fönstrerna och så att det var många cm vatten på vägbanan. Zürich är assnyggt. Berg och skogar som det stiger moln uppifrån (skogen alltså).

På flygplatsen i Zürich såg de andra en amerikansk skådespelare, tror O sa att det var någon som varit med i Prison break eller liknande. Och jag såg en musiker som jag känner igen men inte kan sätta fingret på vem det är. Funderar på om det kan ha varit någon från idol, men vad skulle en sådan göra utanför norden?! Sen flög vi till Köpenhamn. Fick bagaget som vi skulle men sen missade vi tåget till Malmö. Vi fick vänta typ 20 min på nästa och sen åkte vi till Lund och där efter raka vägen hem.

Kommentera

Publiceras ej