Äckligt.

0kommentarer

Hunden opererades ju i tisdags. Typ hela dagen igår låg vi alla (jag och båda hundarna) däckade fram till lunch innan vi gick ut på en promenad. Typ all lugnt så långt. Hade hoppats på att denna dagen skulle gå lika smidigt...
Liksom igår vaknade jag, åt frukost - vi konstaterade att det blödde ur hundens rumpa men det fanns inte mycket att göra och morsan stack till jobbet. Jag och hundarna somnade om och ungefär vid 10-11 började han pipa för att han ville gå ut. Så vi gick ut och han börjar "kissa" sirap, den konsistensen i alla fall. Inte genomskinlig gul utan snarare grumlig gulröd. Några steg senare kissar han igen - blod. Under hela den korta promenaden kommer kiss, blod och det där andra ut frekvänt. Hunden är kastrerad sen länge, så normalt sett kissar han bara max 2 gånger på en lite längre promenad. Nu blev det minst 20 gånger. 

När vi kom in letade jag fram min mobil och satte den på laddning så jag kunde komma åt mams nummer, ringde henne på jobbet och berättade läget. Hon ringde sen veterinären som inte verkade tycka att det var så vidare allvarligt läge. Mer att "Det beror nog inte på operationen". Jag började kolla efter biverkningar på de medeciner jag kunde hitta som han fått. Inga stämde in på symptomen. Sen spydde han upp hela sin frukost, och han ville inte ha något annat heller att äta. Han LEVER för att äta normalt sett. Erbjöd tom hans favoritmat - äpple och klementin. Men nej han skulle inget ha.

Sen ville han ut och kissa typ var femte minut så jag band ihop en massa koppel och lät honom gå ut framför huset som han ville. Efter någon halvtimme kunde jag få upp honom i soffan och han slumrade till. Några timmar senare kom mam hem från jobbet. Vi konstaterade att han mest troligen blivit dålig av medecinen Metacam, för biverkningar på det är:

"Typiska NSAID biverkningar såsom minskad aptit, kräkningar, diarré, blod i avföringen, apati och njursvikt har rapporterats vid enstaka tillfällen. På hund uppträder dessa biverkningar vanligen inom den första behandlingsveckan och är i de flesta fall övergående och försvinner efter att behandlingen utsätts, men kan i mycket ovanliga fall vara allvarliga eller livshotande. I mycket sällsynta fall kan anafylaktoida reaktioner uppträda som bör behandlas symptomatiskt."

Han fick metacam innan han opererades men han läckte analsäcksvätska som ett vattenfall konstant. Det STINKER obeskrivligt illa. Mam slutade ge honom det då varvid det slutade. Men vet sa när hon hämtade honom efter operationen att hon kunde fortsätta ge honom det.

Vid det laget kollade jag upp metacam på Internet och fann att flera hästar (som iofs inte alls är samma typ av djur men ändå) att de dött pga preparatet. Även att en hunds lever delvis dött pga preparatet, hunden överlevde men med nöd och näppe. Att det även kunde göra så att ändtarmen blöder. SÅ Nä, min hund ska inte få det där mer, vad än veterinären säger.

Kommentera

Publiceras ej