Nattliga funderingar

0kommentarer

Med tanke på FaG's serien så hade jag High School i tankarna. Och sen spårade det ur lite, typ bara sådär... Hur lär man lättast ett barn flest språk. Det var den huvudsakliga grundfrågan i det hela. När jag var liten hade jag några lekkamrater som bodde några hus bort. De kom från typ saudiearabien, pratade svenska (och arabiska) och så gick de i "engelska skolan" (i Stockholm)... Det stannade inte där, för jag tänkte typ... "Men då har de säkert andra språk de läser med, precis som vanliga skolor med tyska, franska eller spanska"... Jag vet inte hur de har det där dock för sen grubblade jag vidare. Med ett pusslande i huvudet. Typ om man skaffar en man från ett land och han i sin tur ska ha föräldrar från två olika länder så får man förhoppningsvis tre språk i en. Sen flyttar man till ett land som har väldigt många språk. Typ Schweiz... Som borde ha (platt)tyska (och vanlig tyska?), italienska och franska... Vet inte om spanien går upp där i en liten flärp? Eller är det kanske polen? Men typ så då att mannen är född i finland med en farsa som är norsk same och en mamma som är från karelen - då blir det ju norska, sapmí, ryska och finska från det hållet. Och så svenska från en själv eftersom det inte går att ändra på i efterhand sådära... Och så flyttar man till underbart vackra schweiz... Men där man låter ungarna man producerar vara hos en dagmamma som i sin tur är utlänning säg från... Grekland... Då blir det ju typ;

1. Svenska
2. Norska (och indirekt danska för det låter likadant och ser likadant ut)
3. Finska
4. Samiska (nån av de olika samiska språken som finns)
5. Ryska
6. Tyska
7. Italienska
8. Franska
9. Grekiska
10. Engelska

Fast sen ska ju ungen komma ihåg allt också, och det är väl där det faller. För tydligen måste man lära sig annat än språk här i världen... Men tanken var ju god eller i alla fall långsiktig.

Kommentera

Publiceras ej