Det där med vikt...

0kommentarer

Typ sådär alla har väl vid några tillfällen i alla fall träffat på den här bilden på internet:

Den handlar ju om folk med anorexia, vad de ser samt vad alla andra ser. So far so good. Men skulle våga påstå att det där tänket finns med hos alla eller i alla fall väldigt många personer av honkön. Men ätstörningar är ju psyskisk sjukdom och alla har ju inte det (som tur är). Det är också rätt svårt att se själv var man ligger till i rent viktmässigt, speciellt om man inte har en helkroppsspegel och bara ser typ ansiktet i badrumsspegeln. Vikt i sig säger ju inte så mycket heller tycker jag, typ 80kg på en person kan ju vara både muskler och rent fett eller både och samt en person som väger 56kg kan ju vara kort och senig eller lång och undernärd. 

Jag skulle nog sätta mitt eget utseende mellan den här kroppen:


och denna, fast mer åt detta hållet antar jag i alla fall:


Men personligen tänker jag mig en dålig dag att det snarare är en bladning mellan den ovan samt denna: 


Men innerst inne vet jag ju att det inte är så det ligger till. Utan att det snarare kanske mer är utseendet som hon i första bilden, vad som anorektikern ser i spegeln. Det är typ mindfuck av sig själv, eller det är det för mig iaf. Jag vet att jag inte är kraftigt överviktig, ändå tenderas det att kännas som det. Och nån ätstörning har jag inte även om jag är för lat för att äta ibland. Man kan kanske kalla det en ätstörning också om man vill det men jag varken hetsäter inte, tränar inte hårda pass på tom mage, räknar inte några jävla kalorier, har inga röster i huvudet som säger åt mig att jag ska svälta eller hetsäta, ingen besatthet kring mat och kontrollbehov som skulle få även den dominantaste man att verka undergiven. Nej, så någon ätstörning bör jag knappast ha. Honor som inte tycker de själva är sexiga ser antagligen något liknande mönster som kring dessa bilder. Skulle inte säga att det är tecken på dåligt självförtroende trots detta. Man kan säkert ha bra självförtroende ändå även om man ibland/ofta ser sig själv som större än vad man egentligen är. Jag trollar nog själv lite på det där nämligen. Har inte så dåligt självförtroende som det kanske ibland kan verka.

Kommentera

Publiceras ej