Mina safter....

0kommentarer

Låter helt sjukt när man säger det :D Men jag har gjort saft förra veckan. Jag är allt annat än ett geni i köket, jag bör snarare hålla mig långt borta från just köket eftersom det aldrig slutar på ett bra sätt. I alla fall oftast inte. Men så skulle jag ha föräldrafritt några dagar och då beslöt jag mig för att göra saft[er]. Hittade ett recept på rabarbersaft på blogg.se som fanns länkat i kanten av skrivrutan där man skriver sina inlägg. Well, well... Rabarber har vi massor av tänkte jag och stegade ut i trädgården och plockade ungefär ett kg rabarber. Rabarbern var typ slemmig här och där, nästan som snigelslemklumen som sitter i svansen på alla mördarsniglar :C Äckligt! Men det gick att skölja bort som tur var. Kokade upp nån konstig mängd vatten och skivade upp rabarbern i pyttebitar och slängde ner det i vattnet. Rörde ändå även om det står att man inte ska röra (och ja den blev grumlig). Silade sjukt mödosamt bort rabarbern från spadet (går inte att kalla det saft utan sockret, det smakar fruktansvärt utan det). Sen skulle detta koka med 4.5 dl socker - okej, men rabarber är ju så jävla surt så jag tar lite till. Nån vaniljstång hade jag inte, tog vaniljsocker istället (allt för mycket). Lime och knappt citron fanns det heller så jag körde på utan. Ställde det på spisen i en kastrull (ofc) och tittade inte till det varpå det kokade över och hamnade över hela spisen. Plattan fick typ karamelliserat socker som en tjock kaka runt där kastrullen hade stått. Sockret på plattan rykte och hela köket var i princip rökfyllt. Var bara till att skapa ett korsdrag och gå ut med hundarna en sväng. Men saften blev väl okej, bra som första grej sådär... Även om resterande omständigheter kring den blev rätt.... Jobbiga.

Dagen efter gjorde jag slag i saken och gjorde ännu en saft. Den planerade saften, jepp, jepp. Mam hade köpt hem saker till saften innan hon åkte bort. Denna skulle iaf göras på ett mer riktigt sätt, I said och pallrade mig bort med ica kasse och sax till ena grannens ödegård där det står några syrén buskar med lila stora blommor. Kröp upp bakom och avlivade några björnlokor på vägen <3 Plockade typ allt där och sen gick jag hem och insåg att vi hade hemma också så det blev lite här med... Oh well, följde detta recept;

40-50 blomklasar
1-1½ kg socker
50g vinsyra
1 citron
1½ l vatten

Skölj blommorna. Lägg dem i en bunke med lock (ej tätslutande)
Koka upp vattnet. Rör ner sockret och rör tills det löst sig. I med vinsyran och rör om.
Häll lagen över blommorna. Riv skalet ner i bunken och pressa sedan citronen över.
Rör runt lite lätt så skalet fördelas lite.

Efter tre år med denna sortens saft (mam har gjort de två första åren) så är nog detta den näst bästa satsen. Det blev nice om än lite beskt. Det är typ dock omöjligt att beskriva vad den smakar x) Men rätt gott ändå :3

Den tredje saften gjorde jag på försök... Tycker att gräslöksblommor luktar typ gatukök eller som friterad lök. Så jag typ "wtf kan väl inte skada att prova?!" well it could :C Kokade upp vatten och rörde ner lite (mycket) socker och så i med gräslöksblommor... Smakade inte på det för lukten av det var nog så vidrig :C Ugh! Mådde illa flera dagar efteråt endast baserat på lukten. Hällde ut det på gräsmattan :c

Kommentera

Publiceras ej