Skriv den bästa novellen

50kommentarer

Lika bra att posta texten här också. Jag lessnade på att läsa dåligt skrivna noveller så jag skrev ihop en liten (okej lång) guide hur man skriver en riktigt bra novell. Följer man guiden från början till slut kommer ens noveller att bli bäst.


*Skriv den i WORD eller motsvarande program som rättar stavfel. En novell utan stavfel är en novell som är bättre än genomsnittet.

*Bestäm dig om du ska skriva det från ett Jag perspektiv eller Han och Hon perspektiv. Det vidrigaste som går att göra i en novell är nog att blanda hej villt. Bestäm dig i förtid.

*Skriv långa flytande meningar och gärna utan dialog (eller med så lite som möjligt), det är inget filmmanus du ska skriva!

*Läs andras noveller för att få inspiration att skriva din egna. Studera deras sätt att utforma texten. Men förlita dig inte till deras stavning helt och hållet, MÅNGA noveller är så dålig gjorda att bara läsa dem ger mig magsår.

*Använd Storbokstav i början av ord och namn. Kommatecken, punkter men förstås även utropstecken och frågetecken – vid behov.

Exempel:
Vill du ha ett äpple! <- Det ÄR en fråga och ska därför ha ett frågetecken
Aj det gör ju ont? <- Är uppenbart INTE en fråga utan ett utrop därför ska det vara ett utropstecken där.

Givetvis kan man säga båda två exemplen som både fråga och utrop i den ordningen de är skrivna här. Men seriöst orka? Det är om något dåligt uttryckt.

*Dela upp texten i stora delar om 5-10 meningar i varje. Det gör novellen mer lättläst.

*Skriv inte bara historian rätt upp och ner. Lägg in beskrivande ord och meningar så blir det mycket bättre.

Exempel:
Dålig: ”Pelles hund var brun och liknade en tax. Den hette Elvis och var 9 år.”
Bra: ”Pelle hade en hund, den var brun till färgen och liknade en tax för den var lång och hade korta ben. Den sträva pälsen kändes som sandpapper när man klappade honom. Hunden hette Elvis för att Pelles pappa avgudade Elvis, som tydligen var någon amerikansk sångare som levde för en massa år sedan. Pelles hund var 9 år, nästan lika gammal som Pelle själv.”

*Om det inte är ett viktigt innehåll i historien så undvik att lägga in smilys. Det finns vad jag vet bara en enda seriös bok som har smilys inlagt i texten och det är Sandor slash Ida (ungdomsbok).

*Om dialog prompt ska vara med i novellen så gör det på rätt sätt. Pratar två personer i texten med varandra längre tid än bara enstaka ord skriv dialogtecken typ:
- Jag gillar verkligen dig Emma
- Tack Emil jag gillar dig också
Ska det vara mer dialog än så eller om det finns fler människor inblandade skriv här och var efter vad de säger ”sa Emma” eller typ ”frågade Emil”. Är det bara ett enda kort uttryck mitt i en text så skriv det med ” och ”. Exempel: ”Pelle kom och visade mig vad Elvis kunde göra, ”Sitt” sa han till Elvis och Elvis lydde honom.”

*Väv ihop historien, om exempel en person har kort snaggat hår i början av historian kan personen mot slutet av historien inte slänga med håret – då indikerar det ju att historien utspelar sig under flera månader även om det bara är en timmes realtid.

Exempel:
”Hon satte på musiken i sitt rum på högsta volym och öppnade dörren till sitt rum med en rebellisk känsla även om huset var tomt.”
Om hon senare i novellen ska höra en dörr öppnas och stängas så är musiken helt enkelt ett omöjligt inslag. Det måste skrivas in ”Hon skruvade ner volymen på musiken och frågade honom försiktigt om han ville något” detta behöver man inte tänka på när man skriver.

*MEN man skriver novellen från början till slut. När man är klar eller om man hellre vill göra det under resans gång, läs igenom det du har skrivit. Är det något i texten som verkar orealistiskt? Ändra eller lägg till! En liten detalj som kan påverka HELA novellen. Publicera inget om du inte läst igenom och godkänt texten. Det finns för många dåliga noveller där ute – vi behöver inte fler. Så gör din novell riktigt bra redan från början.

*Karaktärerna är egna personer, med egna namn. Det är lättare för läsaren om det inte finns så många personer att hålla reda på. Om karaktärerna har namn blanda inte ihop dem med varandra – det är något som man stör sig på som läsare. Men karaktärerna måste inte ha namn man kan skriva en hel text, en hel lång novell utan att nämna ett endaste namn om man bara vill. Istället blir det han och hon, dem och det.

*Karaktärernas utseenden, tillför det texten och läsarupplevelsen att veta att huvudpersonen har midjelångt brunt hår, blåa ögon och ett födelsemärke i pannan? I sådana fall skriv det, men i de flesta noveller är detta bara överflödig information. Men kan släppa ifrån sig sådan info lite i texten eller antyda det.

Exempel:
Dåligt: ”Johanna som är en tjej med kort blont hår, bruna ögon och som är 160cm lång”
Bättre: ”Johanna tittade upp på honom med sina bruna ögon, hon var mycket kortare än honom. Han ruffsade till hennes blonda korta hår och log mot henne”

Om novellen är för att läsaren själv ska fantisera, kanske relatera det till sig själv (så att det är han eller hon som är personen i novellen) uteslut allt med utseenden – och namn att göra och kör på utan dessa faktorer. Varför? För att alla killar inte har kort ruffsigt hår och blåa ögon och alla tjejer är inte blonda och heter Amanda. Fler kommer uppskatta novellen om du utelämnar dessa faktorer.

*Använd inte onödiga förkortningar. Är stavas inte E, ("E" är däremot förkortningen på en drog)... Tänk på att alla inte vet -dina- förkortningar, det tog lång tid för mig innan jag kom på vad NT betydde (inte). Korta ord behöver inte förkortas, om man inte har SJUKT bråttom, skriver sms eller är amerikansk.

*Använd aldrig mer en ett frågetecken eller utropstecken. Punkter kan man använda en till tre men inte fler. Det det fyller ingen nytta mer än att det tar mer plats att skriva typ 5st frågetecken. En svenskalärare hade strykit fyra av frågetecknen och övervägt att byta yrke till något som inte går ut på att lära elever stava och läsa.

*Har du skrivit och publicerat noveller tidigare och fått kritik på dessa. Om du skriver fler noveller ha med kritiken i tanken. "Bra men för kort" - Skriv längre nästa gång, "bra men tar slut för hastigt" - dryga ut slutet i nästa novell, "gillade inte hur gubben gjorde mot hunden" - skriv på ett annat sätt lämpligen mer 'mesigt' eller uteslut helt. Beror givetvis på vilken story man har på novellen men överlag - lyssna på kritiken!

*Om möjligt, blanda inte talspråk med skriftspråk. Man pratar ju inte som man skriver alla gånger. Stava inte som det låter när du pratar. "Dom kommer snart" kanske man säger när man pratar. Men när man skriver är det De eller Dem som gäller. Mej och Dej och Sej är också sådana ord. De gör mig mer eller mindre förståndshandikappad = jag slutar läsa och försöker tänka på något annat någon timme tills gåshuden har försvunnit.

50 kommentarer

Millan

04 Aug 2009 21:44

Det där låter kanon. Tack för att du skriver om hur en bra novell ska vara :)

Philip

07 Sep 2009 22:26

Tack för att du har lagt ner tid på att hjälpa andra med noveller!!!!!

Miriam

17 Sep 2009 16:48

Den var jätte bra......... jag va jätte orolig på novellen som jag skulle lämna in den och hade ingen aning om vad jag skulle skriva.... men nu är det bättre....... TACK!!!!!

linda

13 Oct 2009 20:05

tack! :D jag håller på med en skoluppgift nu som va kallar "gåspennan" där vi ska skriva en kort novell, jag behövde värkligen din hjälp! :)

emelie

27 Oct 2009 14:22

Kanonbra beskrivning över hur man skriver en novell!

Erika

07 Nov 2009 22:49

ha.ha.

So0kiii

10 Nov 2009 16:24

tack för tipsen:D

O.o

10 Nov 2009 21:52

Tack så mycket, du har räddat mig från IG i svenska.



:D

Anonym

09 Dec 2009 19:43

verkligen bra. du har tänkt ut de problem som de flesta har med detta. bra exempel också. good !!!

:D

18 Jan 2010 19:31

bra du är verkligen till stöd :)

madjit

06 Feb 2010 16:35

Tack så mycket det här kommer att hjälpa mig på nationella prove. e så glad att du fanns xD

lisa

08 Feb 2010 21:01

Taack såå mkt..Du räddade min framtid från dåliga betyg:)Gud välsigna dig:)

Lars

10 Feb 2010 17:40

Tak så jäte myket, de va jäte bra informashon, nu kan jag skriva min berätelse myket bätre.

Julia

10 Feb 2010 19:18

Superbra tips ;) men du borde öva på stavningen :P

:)

10 Feb 2010 20:52

Tack så jätte mycket, har själv nationella imorgon. Ska då skriva en novell eller en krönika fick jag höra av några. Mycket till hjälp helt ärligt :)thanks.

Helena

10 Feb 2010 23:47

Super bra!

Nu kanske jag har någon chans att klara de nationella provet i svenska imorgon :D

:)

10 Mar 2010 15:50

kan du skriva en bra novell till majj `?? :D

:)

10 Mar 2010 15:55

kan du skriva en bra novell till majj `?? :D

Gustav

23 Mar 2010 19:53

TACK SOM FAN!

Anonym

01 Apr 2010 20:21

tack, det var allt man kunde få som fakta

Sara

04 Apr 2010 04:20

Tack så mycket för tipset! Detta var verkligen en stor hjälp till mig som är nybörjare :)

Anonym

13 Apr 2010 18:24

Världens sämsta trips, jag menar visst, jättebra om man går i ettan och ska lära sig skriva, men oftast så skriver man ju noveller när man är lite äldre och inte väljer att skriva om vad ens hund åt till frukost...

Luk !

13 Apr 2010 23:58

Stort tack! nu kanske man kan få denna uppgift överstökad endå! :D

pontus

10 May 2010 13:12

tack så jäte mycket, nu kanske jag vinner stavningstävlingen! =D

ani

12 May 2010 13:17

Det är underbar att man ska få veta hur skrivar man en novell!!!!!!!!!Fint och tck så mycket

Paige

11 Jun 2010 12:48

Underbart!

Jag antar att mycket av detta är bra till för om man ska skriva längre historier. Smådetaljer som man lätt glömmer eller ignorerar, kanske till och med inte kan.



Du kanske har ett inlägg där du vet hur man ska bete sig när man skriver längre historier/berättelser?



Om så, då har jag ett litet önskemål om att du skickar mig ditåt.



Bra att jag hitta dig ute på google ;P

Morgan

17 Jun 2010 11:46

Är den här guiden för barn som aldrig läst en bok?

Mental

24 Jun 2010 04:14

Tyvärr Morgan, den här guiden är inte skriven i åtanke för barn. Däremot för folk som envisas med att inte skriva förståeligt men ändå ska till att skriva noveller av olika slag. Det är en SKRÄCK att läsa andras noveller, även majoriteten mail.

Anonym

03 Oct 2010 13:03

hahaha xD

Filippa

17 Oct 2010 05:51

Grymt! Tack så mycket!

amanda

20 Oct 2010 20:43

håller på med en novell nu och har kört fast...

tack för hjälpen. nu är jag på g igen:)

haia

23 Oct 2010 02:44

Saker som får mig att tröttna lite:



"ett Jag perspektiv eller Han och Hon perspektiv."

Särstavningar :(

"skriv det med ” och ”."

Det heter "citationstecken".

"ruffsade", "strykit"

Stavfel.

"Har du skrivit och publicerat noveller tidigare och fått kritik på dessa."

I sammanhanget är det väl en fråga? Och att ändra handlingen för vad någon random människa på internet säger känns tardigt. Man ska ju skriva det man själv vill, och man måste i princip alltid läsa en hel del texter andra har skrivit för att få inspiration, och för att jämföra kvalitén språkmässigt på sin text med.



Bara läst detta i din blogg och blev först arg, sen läste jag igen och insåg att en del tips faktiskt är vettiga. Och med tanke på hur spydig du är emot folk som du anser vara dåliga författare borde du stava bättre, förmodligen läsa mycket mer och använda hjärnan lite till när du skriver.



Saker som får mig att ta dig på allvar:



"Väv ihop historien, om exempel en person har kort snaggat hår i början av historian kan personen mot slutet av historien inte slänga med håret – då indikerar det ju att historien utspelar sig under flera månader även om det bara är en timmes realtid.

Är det något i texten som verkar orealistiskt? Ändra eller lägg till! En liten detalj som kan påverka HELA novellen."



"Karaktärernas utseenden" etc., ett extremt bra råd, med undantag för att just det skulle vara uppgiften.



"Korta ord behöver inte förkortas, om man inte (...) är amerikansk."

Så jävla klockrent.

Loffer Drake

07 Nov 2010 14:55

Hej! Tack! :) Men jag förstår inte hur man skriver i alla former.... :( Dvs Jag undrar hur man skriver en novell i "jagform, han/hon form och tredje form."



Vad är tredje form? Tack.

jasmine

07 Nov 2010 20:49

Tack för tipset. Vi håller på med en skoluppgift i skolan där det går ut på att skriva en novell, och dina tips hjälpte verkligen. tack.

jborggren's fotogalleri

10 Nov 2010 18:50

jätte bra tips! :)

Christopher

05 Feb 2011 16:24

Ganska värdelösa tips, gav mig ingenting och var ett par gånger enligt min åsikt alldeles fel.

Tjena

05 Feb 2011 17:52

Måste bara kommentera att det heter svensklärare och INTE svenskalärare. Du borde ju veta. Speciellt om du stör dig så mycket på stavfel. Lilla gumman, försök inte vara proffs. Du failar bara. 

Clara

09 Feb 2011 17:11

åh, tack för tipsen! vi ska ha nationella i svenska imorgon och det kan mycket väl komma att man ska skriva en novell, nu vet jag exakt hur jag ska göra ! tack :D

Mikael

09 Feb 2011 22:56

Haha ser att många har redan tackat dig, Iallfall jag ska också ha nationellt prov i svenska och det känns mycket bättre nu tack :D

Anonym

15 Feb 2011 19:05

Hej vill du läsa min novell ??

Anonym

28 Mar 2011 17:03

Du har kommit med ett par bra tips. Att du däremot är inkonsekvent när du prompt ska påpeka vanligt förekommande grammatiska fel när du själv stundtals skriver som en kratta är ju inte så lärorikt för dem som läser detta, eller hur?

Anna

11 Apr 2011 19:43

Hej vi ska skriva en novell där vi ska ha med dessa punkter:

Alice

Karl

Banken

Doktor L

Blomsterhandeln

Möbelaffären

Budfrima

En liten kista, mellan kista, stor kista

Banken

11 15 13

operan 5003500

Mamma



Vi ska skriva en novell, och alla dessa punkter ska vara med. Hur ska jag börja, och vad ska den handla om?

Snälla mejla mig så fort som möjligt, behöver verkligen hjälp!

Lina

05 May 2011 12:40

Verkligen bra tips! :)

woho!

03 Oct 2011 10:03

shieeeet bra !

en glad person

05 Oct 2011 19:50

GOD BLESS YOU!!!

Melinda Martinez

12 Oct 2011 12:13

Tack så jättemycket!

Elvis

20 Jan 2012 09:03

Det här suger!!!!!

nisse

26 Oct 2012 21:06

tack så mycket

något

27 May 2013 21:35

har prov på att skriva novell imorgon.... får ser hur det går.. :P

ball

13 Nov 2013 19:51

wow! Du är inte rädd att säga ifrån om vad som är dåligt som många gör! Tack så sjuuukt mycket! Saa tänka på detta när jag skriver min novell!

Kommentera

Publiceras ej